pl

Projekt EDEN

Rzeczpospolita Ptasia w Ujściu Warty Rzeczpospolita Ptasia w Ujściu Warty

Rzeczpospolita Ptasia w Ujściu Warty

Czytaj więcej
Dolina i Bagna Biebrzy - ostoja dzikiej przyrody Dolina i Bagna Biebrzy - ostoja dzikiej przyrody

Dolina i Bagna Biebrzy - ostoja dzikiej przyrody

Czytaj więcej
Żyrardów Żyrardów

Żyrardów

Czytaj więcej
Szlak Kulinarny \"Śląskie Smaki\" Szlak Kulinarny \"Śląskie Smaki\"

Szlak Kulinarny \"Śląskie Smaki\"

Czytaj więcej
Wielokulturowy nurt Bugu Wielokulturowy nurt Bugu

Wielokulturowy nurt Bugu

Czytaj więcej
Gołdap - Mazurski Zdrój Gołdap - Mazurski Zdrój

Gołdap - Mazurski Zdrój

Czytaj więcej

Projekt EDEN

Akronim EDEN w rozwinięciu oznacza European Destinations of Excellence (Modelowe Ośrodki Turystyczne Europy).

Rozwój projektu jest wspierany przez Komisję Europejską, która uruchomiła go w 2006 r. i nadal pełni w jego ramach istotną rolę koordynacyjną. Jest to projekt promujący zrównoważone modele rozwoju turystycznego w całej Unii Europejskiej. Projekt opiera się na organizowanych każdego roku (począwszy od 2007 r.) krajowych konkursach, w których wyłaniane są modelowe ośrodki turystyczne w każdym kraju uczestniczącym. 

Poprzez wybór takich ośrodków projekt EDEN skutecznie realizuje cel, jakim jest zwracanie uwagi na wartości, różnorodność i wspólne cechy europejskich atrakcji turystycznych. Zwiększa on widoczność wschodzących europejskich ośrodków, stanowi platformę do wymiany dobrych praktyk w całej Europie oraz promuje tworzenie sieci między zwycięzcami konkursów.

Zasada działania projektu EDEN jest prosta: każdego roku Komisja Europejska, w bliskiej współpracy z krajowymi organami odpowiedzialnymi za turystykę, wybiera temat oraz po jednym ośrodku turystycznym z każdego kraju uczestniczącego. Wybrany temat jest ściśle związany z poszczególnymi aspektami zrównoważonego rozwoju oraz umożliwia pokazanie wartości i różnorodności europejskich destynacji turystycznych. W projekcie EDEN uczestniczy w sumie 27 krajów z Unii Europejskiej oraz pozostałych Państw stowarzyszonych. Każdy kraj uczestniczący w projekcie organizuje konkurs wewnętrzny (krajowy), którego celem jest wybranie, w oparciu o ustalone kryteria, jednej destynacji i zgłoszenie jej do Komisji Europejskiej, która dokonuje weryfikacji prawidłowości przeprowadzenia wyboru. Polska Organizacja Turystyczna (POT) jest koordynatorem polskiej edycji konkursu od 2009 roku.

W ciągu kilku lat funkcjonowania projektu jego głównymi motywami przewodnimi były: turystyka wiejskadziedzictwo niematerialneobszary chronioneturystyka wodnarewitalizacja miejscturystyka dostępna, turystyka i lokalna gastronomia, turystyka kulturowa. Ostatnia edycja konkursu koncentrowała się na turystyce zdrowotnej i wellness.

Idea i cele konkursu

EDEN jest projektem promującym europejskie destynacje turystyczne o ściśle określonej specyfice i niepowtarzalnym charakterze, które uwzględniają potrzeby środowiska, ludności lokalnej i turystów rozwijając jednocześnie atrakcyjny ekonomicznie produkt turystyczny. Dlatego udział w nim mogą wziąć te destynacje, w których rozwój turystyki współgra w sposób zrównoważony z unikalnym charakterem miejsca i potrzebami mieszkańców.

Konkurs jest ważnym narzędziem realizacji takich celów polityki turystycznej Unii Europejskiej i Państw Członkowskich jak: zapewnienie zrównoważonego rozwoju turystyki, usuwania barier hamujących ten rozwój, zmniejszenie koncentracji czasowej i przestrzennej turystyki (promowanie miejscowości i obszarów oferujących atrakcje w okresach posezonowych oraz kierowanie ruchu turystycznego do mniej znanych miejscowości turystycznych); działanie na rzecz zacieśnienia współpracy między destynacjami wyłonionymi w drodze konkursu.

Ideą projektu EDEN jest stworzenie europejskiej sieci uznanych i rozpoznawanych obszarów turystycznych charakteryzujących się szczególnymi walorami dla dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Europy.

Konkurs ma na celu promowanie najlepszych wzorców zrównoważonego rozwoju turystyki, a także zwrócenie uwagi na:

•    atrakcyjność, różnorodność oraz wspólne cechy destynacji biorących udział w konkursie;
•    mniej znane miejscowości i obszary turystyczne, posiadające unikatowe atrakcje turystyczne;
•    możliwości organizowania wyjazdów turystycznych w okresach posezonowych i tym samym zmniejszenie negatywnych  konsekwencji zjawiska sezonowości w turystyce;
•    usuwanie barier hamujących zrównoważony rozwój turystyki;
•    możliwość bardziej równomiernego rozmieszczenia ruchu turystycznego poprzez kierowanie jego strumieni  do mniej znanych miejscowości i obszarów;
•    potrzebę wymiany dobrych praktyk, poprzez powiązanie destynacji biorących udział w konkursie w sieć i tym samym ułatwienie wymiany dobrych praktyk i informacji;
•    aktywizację i wskazanie możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego destynacji, w tym budowę pozytywnego i rozpoznawalnego wizerunku, poprzez i dzięki rozwojowi turystyki, wykorzystującej endogenny potencjał obszaru;
•    włączenie polskich mniej znanych lub nieznanych destynacji turystycznych w europejską sieć uznanych i rozpoznawanych obszarów turystycznych charakteryzujących się wyjątkowymi walorami dla dziedzictwa Europy;
•    wzmocnienie znaczenia turystyki w wybranych destynacjach – zwiększenie zaangażowania różnorodnych podmiotów turystycznych w proces podnoszenia konkurencyjności produktów i atrakcji turystycznych występujących na danym  obszarze przy zachowaniu ich unikatowego  charakteru.

Nowe podejście do obszarów turystycznych ma pomóc w przełamaniu formalnych podziałów administracyjnych oraz prowadzić do współpracy międzyregionalnej, zarówno w Polsce, jak i w ramach całej Unii Europejskiej. Zatem można słusznie stwierdzić że, projekt EDEN to także platforma wymiany doświadczeń i sposób na poznanie najlepszych europejskich przykładów równowagi i połączenia różnorodnych form turystyki z nowoczesnymi i skutecznymi sposobami zarządzania.

Udział w konkursie to niewątpliwie duży prestiż i promocja w kraju i za granicą. Nagrodzone destynacje mają szansę stać się bardziej rozpoznawalne w Polsce i całej Unii Europejskiej, co z pewnością przyczyni się do rozwoju turystyki, a tym samym rozwoju całego regionu. Destynacja EDEN może osiągnąć korzyści finansowe, instytucjonalne oraz polityczne poprzez wzrost przyjazdów turystów krajowych i zagranicznych, a także inwestorów skłonnych zainwestować w to „wyjątkowe” miejsce”.

Zwycięzcy przysługuje prawo posługiwania się tytułem „Najlepszej Europejskiej Destynacji – EDEN”, a także zostaje on włączony w sieć Najlepszych Europejskich Destynacji Turystycznych, która będzie promowana przy użyciu różnorodnych narzędzi marketingowych w skali krajowej i ogólnoeuropejskiej. Nagrodą dodatkową dla laureata oraz nominatów jest włączenie destynacji do działań promocyjnych POT w zakresie przewidzianym dokumentami strategicznymi oraz planem POT.